Wanneer
Hier gaat het niet over wanneer werk ik? Want mijn hoofd staat nooit stil. Neen, de vraag die hier gesteld wordt is, wanneer dien je aan mij te denken? Wel, dat is de reden dat ik hier enkele opdrachten verduidelijk waar ik aan werk. Omdat het vertrouwen tussen mij en mijn klanten primeert (deuh) gebruik ik andere namen. (behalve als ze toestemming geven)
Project: Heeft er iemand een technieker in de schuif liggen?
Het zijn bijzondere tijden en juiste mensen voor jou team vinden is niet altijd een evidentie, zeker niet als het gaat over techniekers die een brede basis hebben. Met die vraag belde Jurgen mij op: “Evert, schrijf jij ook vacatures?” Mijn antwoord was zeer eenvoudig: “Als het doodsbrieven moeten zijn, dan zoek je maar iemand anders.”
Na enkele uren praten over de onderneming van Jurgen en zijn vrouw, werd het profiel duidelijk van de mensen die zij zoeken. Het aanwerven van de verkeerde mensen kost het bedrijf belachelijk veel, dus heb ik samen met hen enkele vacatures geschreven met een unieke insteek welke toch weer dicht aanleunt tot wie zij zijn. In plaats van enkel een tekst is er ook een filmscenario geschreven, vervolgens is dit opgenomen en hier kan je het resultaat zien: Tzadaa Resultaat (dat wil zeggen, dat je op Tzadaa kan doorklikken om het resultaat te zien)
Project: Schat, het brood is op, ga er een halen aub!
Het was juli 2020, en daar zat ik op 3 m afstand van Alex. Hij wilde iets meer doen met zijn bakkerij “De Broodkruimel” te Westerlo. Mensen plezieren en kinderen blij maken is iets dat hem als mens drijft. Het brood dat je bij hem koopt, daar steekt veel liefde en passie in. Het gaat zo ver dat hij geregeld verschillende testen uitvoert op de kwaliteit van zijn werk. Hij wilt gewoon echt gene rommel verkopen.
Samen zijn wij gaan werken rond wie hij is. De volgende vraag diende zich aan: “Hoe kunnen wij met iets dat je in elke bakkerij vindt aan de slag gaan en daar iets uniek rond creëren, waarbij we een glimlach op anderen hun gezicht kunnen toveren.” Wel, enkele uren later hebben wij een samen een concept gefinaliseerd waarbij zijn product, zijn mensen, en zijn klanten centraal staan.
Ondertussen vind je in Westerlo een broodautomaat die in een peperkoeken huisje staat. Als je het display aanraakt, dan krijg je het sprookje welk op de broodszakken gedrukt is te horen. Elk verhaaltjes heeft een uniek hoofdpersonnage. Deze mensen kan je in het echt tegenkomen in de bakkerij. Je kan de sprookjes ook beluisteren op Spotify. Zo nu en dan wordt er een nieuw sprookje gelanceerd. Hier kan je ze beluisteren. (klik wel op “hier” aub 😉 )
Project: Een unieke bedrijfssite waar ondernemers thuis komen
Even verduidelijken, dit is het project van Johan. Hij is een jonge ondernemer die recentelijk een site heeft aangekocht. Voor de aankoop is er een onderzoek aan vooraf gegaan, hij wilde natuurlijk weten wat hij met deze grond kan en mag doen. Na overleg met de gemeente was het duidelijk dat hij iets in handen heeft waar hij verschillende richtingen mee uit kan. De vraag die hij mij stelde was: “Evert, kan jij mee met mij hier een unieke locatie voor ondernemers van maken, binnen de spelregels van de gemeente?”
Een uitdaging zoals deze ga ik natuurlijk niet uit de weg, dat zou nogal dwaas zijn. Daar zaten wij dan, aan een grote ovalen tafel, een whiteboard acht ons en veel water om ons knap kopke te koelen. Uren van bloed, zweet en andere sappen later was het duidelijk welke richting hij uit ging. Sindsdien komen wij elke maand samen om het verloop te bespreken, en om de nieuwe ideeën af te toetsen met het doel. Wekelijks bellen we ook even om gewoon even te sparren als dat nodig is. Het zal een mooie combinatie worden van beleving, lokale diensten en producten, en een plaats waar kei hard gewerkt zal worden.
Project: Bijsturing van de bedrijfscultuur, ICT mensen uniek leren en laten brainstormen.
Een snelgroeiende IT-software leverancier is een pittoresk dorpje rond Antwerpen huurde mij in voor een inspiratie sessie rond creatief denken. Tijdens het verkennend gesprek kwam de vraag of ik net iets meer kon doen. Kon ik mijn “Creatieve Tafel” niet installeren in hun bedrijf? Het is een getest en uitgewerkt concept, dus, ik ben dan met de bedrijfsleiders rond de tafel gaan zitten en wij hebben het concept aangepast, uitgewerkt en geïmplementeerd zodat dit past binnen de organisatie structuur.