Creativiteit binnen de onderneming

In een vroegere blog post praatte ik al eens over de 3B’s, wel in bad (eigenlijk onder de douche) kwam volgend idee drijven in mijn bewuste brein. Wat maakt dat ik niet eens een post schrijf over de voordelen van creatief denken binnen de onderneming. Want al dat gepraat over creativiteit dient toch ergens naartoe te leiden?

Wel, hier zijn enkele voordelen van het installeren en ondersteunen van creatief denken binnen de onderneming.

  1. Verantwoordelijkheid

Dit geldt voor werknemers en werkgevers. Want als iedereen binnen de onderneming gehoord wordt, en als er dan ook effectief iets mee gedaan wordt, dan gaan mensen ook sneller de verantwoordelijkheid nemen om dit tot een goed einde te brengen. Ze gaan ook sneller nieuwe gedachten melden want ze weten dat er naar hen geluisterd wordt.

  1. Persoonlijke groei

Het is niet zo eenvoudig voor velen om de ideeën en gedachten in hun hoofd te delen met anderen. De bedrijven waar dit wel kan, daar zie je de mensen groeien binnen hun positie en/of taak. Het is mooi om te zien dat de mensen dan nieuwe gedachten kunnen meedelen met hun collega’s zonder dat er een milieu van vijandigheid en rivaliteit is.

  1. Efficiëntie

Het spreekt gewoon voor zich dat dit een logisch gevolg is van het ganse verhaal. Nieuwe ideeën en inzichten zorgen voor een verbetering van de structuur, de cultuur, de werking van de ganse onderneming.

  1. Weerstand

Dankzij het inbouwen van creativiteit in de structuur van de onderneming krijg je mensen en een onderneming welke veel wendbaarder is ten tijde van economische uitdagingen. Het is normaal binnen de organisatie om dan bij te sturen waar nodig is want dat is een gewoonte geworden.

  1. Groei

Dankzij de verbetering van de efficiëntie, de tevredenheid, weerstand en verantwoordelijkheid krijg je een verhaal van groei naar zowel omzet, marge en personeelsbezetting. Ik ken bedrijven die het verhaal van creativiteit echt in de kern van hun bedrijf hebben versmolten… het mooie is, die hebben geen problemen met het vinden van klanten, werk of personeel.

  1. Strategisch

Als laatste, het spreekt voor zich dat als je de vorige 5 punten toepast binnen uw onderneming dat je hierdoor een strategisch voordeel creëert ten opzichte van uw concurrentie. Uw onderneming zit aan het hoofd van de economische race, de rest maar in het peloton dat nu en dan even wat dichter komt.

Stiekem hoop ik dat velen die dit lezen gaan toepassen binnen hun onderneming, de realiteit is vaak dat de vastgeroeste structuur dit niet toe laat. Toch ook tegen die bedrijven zeg ik, wees creatief en je lost ook die uitdaging dan weer op. Wil je hier mee aan de slag, en weet je niet goed hoe? Stuur dan een mailtje naar creatief@thesquarewhite.be of bel me gewoon op.

Met creatieve groeten,

Evert