De ware kracht van visualisatie

Maandag morgen, focus op de weg, en toch is mijn brein aan het genieten met het zoeken naar verbanden tussen punten in mijn hoofd die mogelijks niets met elkaar te maken hebben. En toch… wat mogelijks voor velen al duidelijk was is voor mij nu pas duidelijk geworden.

Tijdens mijn opleidingen geef ik telkens het volgenge mee. Als je ideeën wilt gaan creëren, dan dien je eerst een vraag te hebben. Enkel, wat voor een vraag is een goede vraag waarmee ons brein aan de slag gaat? Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe vragen zijn goede vragen welke ons hoofd stimuleren tot denken. Toch is dit nog niet genoeg, want, een duidelijk geformuleerde vraag is dat wat ons brein helemaal activeert om hier effectief en efficiënt mee te werken.

(wist-je-datje: ‘Waarom’ vragen zijn geen goede vragen, vaak negatief en verwijtend geladen. Je kan er ook altijd ‘Daarom’ op antwoorden, en dan is het afgerond voor ons knap hoofdje)

Wat heeft dit nu te maken met de kracht van visualisatie? Wel, alles. Wat maakt dat ons brein met iets gaat werken? Duidelijkheid, context, beelden, en concrete informatie. Dus, als je dan iets visueel gaat voorstellen, dan gaat jouw brein hier automatisch mee aan de slag. Dit is ook de reden dat moodboards en visionboards een heel hoog effectieve waarde hebben.

Het is dus de kracht van duidelijkheid in communicatie met je brein.

Als je gaat brainstormen, op je eentje aan een uitdaging werkt, of gewoon creatief aan het mijmeren bent, zorg dat het concreet en duidelijk is. Indien mogelijk, het visueel voorstellen maakt het nog krachtiger. Dus als je het niet duidelijk krijgt, blijven doorvragen naar de wie, wat, waar, wanneer of hoe. En als je het dan nog niet weet, wel dan stuur je toch een mailtje naar creatief@thesquarewhite.be en dan help ik jou graag verder.

Met creatieve groeten,

Evert