Creatief met je zintuigen

De spoed van een ziekenhuis, blij dat het bestaat, enkel, je wenst daar eigenlijk geen gebruik van te maken. Toch, op een maandagavond zat ik in de wachtzaal van de spoed. De geur van ontsmetting hangt zwaar in de lucht, gemengd met een vleugje van gips en sigaretten. Een tv die eigenlijk slecht afgesteld is op een witte achtergrond. Dat gecombineerd het geluiden welke je liever niet wilt horen. Een totale overprikkeling van de zintuigen was bijna een feit… en ik ben dan nog niet eens hoog sensitief.

Vanwaar deze inleiding? Vele bedrijven zetten in op het welzijn, welbevinden van hun personeel. Zonder rekening te houden met de basis van het zijn, namelijk de zintuigen. Want, weet dat deze als functie hebben om de ruimte waarin wij ons bevinden waar te nemen en vervolgens op te reageren. Het eerste wat bedrijven met deze waarneming doen? Volproppen met indrukken zonder rekening te houden met de persoon welke ze ontvangt. Er is zelfs al een reële kans dat zij hierdoor mensen direct in stress duwen zonder het te beseffen. Zintuigen, het zijn er 5 en ze zijn allemaal even belangrijk:

  • Zien – Stop met witte bureaus. Het is een trend welke gelukkig meer en meer doorgevoerd wordt in apps, zoals Facebook, Instagram, …
  • Horen – geroezemoes op de achtergrond leidt vaak meer af dan dat je zou verwachten. Neen, ik ben niet tegen landschapsbureaus, enkel, hou rekening met de mogelijke impact van dragend geluid
  • Ruiken – daar zit je dan op je bureau, en continu riek je nog de geur van toen er nog gerookt mocht worden in dat gebouw. De zin om te werken is voor velen al een pak minder
  • Proeven – er is niets zo goor als slechte koffie of thee, en toch verkrijgbaar in veel bedrijven
  • Voelen – daar zit je aan je bureau, heel de tijd de airco die jou haren en gezicht streelt. Er zijn leukere dingen

 

Dus, lieve ondernemers, wees alert op alles wat je doet, want het maakt allemaal impact. Kleur van de muren, vloerbekleding, nepplanten, koffie, parkeerplaats… het is niet enkel de werking van het hoofd dat belangrijk is, het is de ganse zintuigelijke waarneming welke ook mee in rekening dient genomen te worden. Beide samen, maakt gelukkige en creatieve werknemers…

Met creatieve groeten,

Evert